Berzsenyi Emese, Loványi Eszter:

Hogyan készültünk fel a lektorátusi nyelvvizsgára? Egy narratív beszámoló.


2022/1 | #esélyegyenlőség a felsőoktatásban #hallássérülés #lektorátusi nyelvvizsga #participatív szemléletmód | DOI: 10.31287/FT.hu.2022.1.11

A cikk a szerzőpáros párhuzamos beszámolója, amelyen keresztül kétféle inkluzív megközelítést is megismerhetnek az olvasók. Egy tanár és egy tanítvány közösen átélt tapasztalataikon keresztül mutatják be, hogy a participatív szemléletmód olyan tanulási helyzetekben is hatékony lehet, amelyhez még nem állnak rendelkezésre jó gyakorlatok, precedensek. Amikor a gyógypedagógus-szociológus hallássérült doktorjelölt és a német fordításokkal sokat foglalkozó, a fogyatékosságtudomány területén jártas szakember útjai keresztezték egymást, és elhatározták, hogy együtt készülnek a német lektorátusi nyelvvizsgára, nem maradt más lehetőségük, mint újfajta tanulási módszereket kialakítani – a korábban már kipróbált tanulási metódusok bázisán. Bebizonyosodott számukra, hogy a részvétel alapú munka az egyéni adottságok még jobb érvényesülését teszi lehetővé. A beszámoló kevésbé megszokott formájában is megjelenik a participatív szemléletmód: a szakember visszaemlékezésére az érintett hallássérült személy kommentekben reflektál. Összefoglalva: a fogyatékosságtudomány új, inkluzív megközelítései támogatják a fogyatékos és nem fogyatékos partnerek közös munkáját. A cikk azt is alátámasztja, hogy fogyatékos emberek érdemben részt vehetnek az életüket befolyásoló döntéshozatalokban és módszertanok kidolgozásában, hiszen ők a saját életük szakértői.