Svastics Carmen, Kórodi Edit, Csillag Sára, Győri Zsuzsanna, Hidegh Anna Laura:

A tudás hatalom? Formális, nem-formális és informális tanulás a fogyatékossággal élő vállalkozók életútjában.


2024/2 | #fogyatékossággal élő vállalkozók #formális tanulás #informális tanulás #nem-formális tanulás #pályaorientáció #vállalkozói kompetenciák | DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.6

A fogyatékossággal élő vállalkozók vállalkozói kompetenciái számos szempont szerint kategorizálhatók és írhatók le. Jellemzően személyes és a vállalkozás működéséhez szükséges kompetenciákat takarnak, melyek formális, nem-formális és informális tanulási folyamatok eredményeként jönnek létre. Kutatásunkban 29, fogyatékossággal élő vállalkozóval készített interjúk alapján úgy találtuk, hogy a sikeres vállalkozáshoz szükséges a közoktatásban megélt integrációs tapasztalat, a szakmai készségek intézményes tanulás során való megalapozása (pl. felsőfokú tanulmányok), de legalább ennyire jelentősek az ezen kívüli, nem formális tanulás során szerzett készségek (pl. sport, kórus) és munkatapasztalat, valamint az informális tanulásnak tekinthető élettapasztalat. További fontos tényező a támogató nevelő, tanár vagy edző jelenléte, valamint a támogatott pályaorientáció.