2024/2 | “…Próbálok koncentrálni arra, hogy ilyen nemi megkülönböztetés, de alapvetően a fogyatékosok körében nem ez a probléma” A fogyatékossággal élő hallgatók felsőoktatási részvételét akadályozó és hátráltató tényezők

A tanulmány a felsőoktatáshoz való hozzáférést akadályozó látható és láthatatlan strukturális akadályokat és előítéleteket vizsgálja, magyarországi és nemzetközi példákkal illusztrálva. A cikk gyakorlatorientált, reflektív megközelítéseket és egy esettanulmányt mutat be, amely a felsőoktatásban az egyenlőtlenségeket fenntartó mögöttes mintákat és diskurzusokat vizsgálja. A megfontolások és megállapítások betekintést nyújtanak a stakeholderek számára a rendszerszintű akadályokba és kihívásokba, … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.en.2024.2.5

2023/1 | Viták álruha nélkül. Vitairat fogyatékosságtudományi vitáink tipológiájáról, hatalmi keretezettségéről és tudást konstituáló szerepéről.

A cikk adalék a nemzetközi tudományos vitairodalomhoz. A tudományos viták mibenlétét értelmezi, tipizálja, funkcióit elemzi és helyezi azokat új fogalmi kontextusokba. A tudományos vitákról alkotott általános következtetéseit a fogyatékosságtudomány (Disability Studies & Critical Disability Studies) belső vitáinak eredményeibe ágyazza. Célja: téziseinek igazolása helyett azoknak inkább azok levezetése és további viták számára néhány vezető szempont rögzítése. … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2023.1.2

2019/2 | A világban való közös létünk – és a támogatott döntéshozatal kihívása. Két kiegészítő összefüggés a fogyatékosságtudományi elemzések perspektívájához

Részlet a tanulmányból: „Előzetes. A támogatott döntéshozatal fogalma a gondnokság alá helyezés, és ennek folytán a saját döntésektől való megfosztás alternatívájaként a 2006-ban, az Egyesült Nemzetek Szervezete által készített és a Közgyűlés által elfogadott Egyezmény a fogyatékossággal élő személyek jogairól – nemzetközileg bevett rövidítése: CRPD – nyomán került a nemzetközi gyakorlat és a tudományos vizsgálódás … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.2.11