2024/2 | Előszó

Minden tudomány mint differenciált társadalmi alrendszer önálló belső dinamikával rendelkezik. Kollektív tevékenység, fejlődését és fejlesztését a tudományos közösség belső szabályai irányítják, olvasható Thomas Kuhn (1962) tudományterületi sajátosságokat elemző közleményeiben. Hangsúlyozza, hogy e sajátosságok az oktatásban, a kutatásban és a felsőoktatási tevékenységben is nyomon követhetők. Megállapításai, amelyeknek csak a töredékét van módunkban megemlíteni, közelről érintenek bennünket … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.1

2024/1 | A mesehallgatás fontossága különleges gyermekotthonokban élő értelmileg akadályozott gyermekek számára

Tanulmányunkban egy magyarországi különleges gyermekotthonban értelmileg akadályozott gyermekekkel megvalósított mesemondó program kezdeti lépéseit kívánjuk bemutatni, hogy betekintést nyújtsunk a különleges gyermekotthonok működésébe/működésébe/ mindennapjaiba, valamint alternatív utat kínáljunk más, hasonló profilú intézmények számára. Jelen tanulmány illusztrálására egy nem hagyományos módszert alkalmaztunk egy valódi inuit népmese, a „Kagsagsagsug” felhasználásával, amelynek variációját a szöveg végén közöljük.

DOI: 10.31287/FT.en.2024.1.6

2023/1 | Együtt mégis könnyebb lesz. Szempontok a tudományos dialógusaink felelevenítéséhez.

A tanulmány célja, hogy a gyógypedagógia és a fogyatékosságtudomány szemszögét ötvözve, (ön)kritikus és (ön)reflektív módon vizsgálja a hazai tudományos vitáink előzményeit, jelenlegi helyzetét és lehetséges irányait. A teljesség igénye nélkül felelevenít olyan jellegzetes tudományos kérdéseket, amelyek a két diszciplína első hazai találkozásai során konferenciákon és vitacikkekben felmerültek. Ezt követően bemutat egy korábban nem publikált belső … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2023.1.3