Gereben Ferencné : Előszó

Minden tudomány mint differenciált társadalmi alrendszer önálló belső dinamikával rendelkezik. Kollektív tevékenység, fejlődését és fejlesztését a tudományos közösség belső szabályai irányítják, olvasható Thomas Kuhn (1962) tudományterületi sajátosságokat elemző közleményeiben. Hangsúlyozza, hogy e sajátosságok az oktatásban, a kutatásban és a felsőoktatási tevékenységben is nyomon követhetők. Megállapításai, amelyeknek csak a töredékét van módunkban megemlíteni, közelről érintenek bennünket … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.1

Cserti-Szauer Csilla, Sándor Anikó, Bánfalvy Csaba : Participatív innováció és az egész életutat támogató pályaorientáció

Az emberi jogi modell egyik legfontosabb vívmánya, hogy a fogyatékossággal élő emberek nemcsak utólag véleményezhetik az életükről szóló döntéseket, hanem maguk hozhatják létre annak kereteit, konkrét tartalmát a saját preferenciáik szerint. A participatív innováció egy a rendelkezésre álló utak közül ebben a fejlődésben; olyan folyamat, ahol a fogyatékossággal élő és nem fogyatékos szereplők egyenrangú aktorokként … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.2

Osztián Doris : Mi így csináljuk – A Gennaro Iskola készségfejlesztő tagozatának bemutatása

Intézménybemutatás keretében a Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium készségfejlesztő iskolai tagozatán zajló munkába kap betekintést az olvasó. A témához szorosan kapcsolódó humánerőforrás átszervezése mentén, a tanulók fókuszba állítása révén fogalmazódnak meg nehézségek, hibák és eredmények. A bemutatás célja a saját szakmai fejlődés bemutatása, az eddigi eredmények összefoglalása. Az intézmény teljes szemléletformálása … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.3

Hangya Dóra : Fogyatékossággal élő emberek felnőttképzési és karrierlehetőségeinek vizsgálata

A tanulmány a fogyatékossággal élő felnőttek egyenlő esélyű hozzáférésének aktuális kérdéseit vizsgálja a hazai szak- és felnőttképzés szempontjából. Célja a figyelemfelhívás a fogyatékossággal élő felnőttek tanulási lehetőségeinek hazai jogszabályi környezetére, összefüggésben az aktuális európai uniós célkiűzésekkel, megvalósításra váró szakpolitikai feladatokkal. A tanulmány bemutatja a legfrissebb népszámlálási adatok rövid elemzését a fogyatékossággal élő személyek iskolai végzettségével … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.4

Svastics Carmen, Kórodi Edit, Csillag Sára, Győri Zsuzsanna, Hidegh Anna Laura : A tudás hatalom? Formális, nem-formális és informális tanulás a fogyatékossággal élő vállalkozók életútjában.

A fogyatékossággal élő vállalkozók vállalkozói kompetenciái számos szempont szerint kategorizálhatók és írhatók le. Jellemzően személyes és a vállalkozás működéséhez szükséges kompetenciákat takarnak, melyek formális, nem-formális és informális tanulási folyamatok eredményeként jönnek létre. Kutatásunkban 29, fogyatékossággal élő vállalkozóval készített interjúk alapján úgy találtuk, hogy a sikeres vállalkozáshoz szükséges a közoktatásban megélt integrációs tapasztalat, a szakmai készségek … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.6

Jakab Nóra, Hoffman István : Megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása – Reform és (mérsékelt) eredmények.

A rehabilitáció magyar történetében egy fordulópontnak hittük a 2012. évet. A rehabilitációs szemlélet és gyakorlat „rehabilitációjára” volt szükség. A magyar rehabilitáció nagy utat tett meg 2008 óta, hiszen a 2007. évi, majd azt követően a 2011. évi jogszabályokkal a megváltozott munkaképességű személyek komplex rehabilitációját helyezte új alapokra. Mindez lehetővé tette, hogy a rehabilitáció valóban egy … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2024.2.9