Fazekas Ágnes Sarolta : Inclusive Design of the Teaching and Learning Environment of Higher Education

The study focuses on the barriers of teaching and learning environment of higher education (learning organization, methodology) for people with disabilities. The study includes the most relevant definitions and provides a brief overview of the types of support provision. According to the international literature, the study showcases theories of (which is different in quality from... Read more
DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.3

Sándor Anikó, Horváthné Somogyi Ildikó, Iván Zoltán, Kalányos György : Characteristics of supported living in light of participative research

Our study is a participatory research carried out in cooperation between disabled and nondisabled people, based on the theoretical context of Disability Studies, the process of deinstitutionalization and the provision of community-based services. Research explores how people with intellectual disabilities and their supporters are experiencing the process of deinstitutionalization and supported living as a new... Read more
DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.5

Oravecz Lizanka : Tetovált lány

Részlet a tanulmányból: “Sok mindenről leesett a bűntudat, amióta tudom, hogy autista vagyok. Látom magam az iskola hátsó kapujánál Szentendrén, kisiskolásként, ahogy nem merek elindulni a buszmegállóhoz. Nekem ugyanis a nagyanyám mindig azt sulykolta, hogy ne álljak szóba idegennel. Ez nagyon erősen belém vésődött. Az iskolának két bejárata volt, nekünk, gyerekeknek csak az elsőt lehetett … Read more

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.7

Surányi Csenge : A diagnózis ugyanaz, de a nehézségek egyéniek

Részlet a tanulmányból: “Surányi Csenge vagyok és ADHD-s. Természetesen érdekel minden cikk, felfedezés, teória, kutatás és műalkotás, mely a kondíciómhoz – nevezzük így, a betegség vagy fogyatékosság szavak szerintem nem találóak erre az állapotra – köthető. Egy egyetemi tanárom ajánlotta Marko Ferek Hiperaktív álmodozók című könyvét. Ferek a könyvében saját életútját írja le. Hatalmas képzelőerővel … Read more

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.8

Sándor Anikó : „A különleges benne számomra az, hogy mennyi minden van amögött, hogy ő velünk van” – Az „Oldenburgi Baba” élete és halála

Részlet a tanulmányból: “Preambulum. 2006-ban Zászkaliczky Pétertől hallottam először Tim történetéről. A Gyógypedagógiai preambulum című, elsőéves gyógypedagógus hallgatók számára kötelező előadáson döbbentem rá arra, hogy a fogyatékossággal élő személyeket érő elnyomás és diszkrimináció nem a megszületéssel, hanem annál sokkal korábban kezdődik. Ez a gondolat jelentős hatással volt később az elméleti és gyakorlati szakmai munkámra egyaránt.”

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.10