Dan Goodley : 9. Oktatás. A neoliberális-épségista oktatás megkérdőjelezése a kritikai pedagógia segítségével

Dan Goodley a fogyatékosságtudomány és a pedagógia professzora a Sheffield Egyetemen. Korábban a Leedsi Egyetemen és a manchesteri Metropolitan Egyetemen oktatott. Számos könyve és cikke jelent meg a kritikai fogyatékosságtudomány témájában, többek között a Self advocacy in the Lives of People with Learning Difficulties (Buckingham: Open University Press, 2000), a Disability Studies. An interdisciplinary introduction … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.1

Petri Gábor : Az emberi jogok és a fogyatékos emberek társadalmi mozgalma. Kritikai elemzés.

A fogyatékos emberek mozgalmában egyre erősebb az emberi jogi narratíva. Az ENSZ Fogyatékos emberek jogairól szóló egyezménye (2008) tovább erősítette ezt a trendet. Ugyanakkor csak kevés empirikus adatunk van arról, hogy valójában mennyire ismertek és elfogadottak az érdekvédelemben működő aktivisták, érdekvédők, önérvényesítők között az emberi jogok. Habár az emberi jogok rendszerét a fogyatékos emberek mozgalmának … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.2

Fazekas Ágnes Sarolta : Befogadó tervezés a felsőoktatás oktatási, tanulási környezetében

A tanulmány célirányosan a felsőoktatás területén a fogyatékossággal élő személyek számára jelentkező oktatási és tanulási környezetben megjelenő (a tanulásszervezéssel kapcsolatos, oktatástechnikai és oktatásmódszertani) akadályok vizsgálatával foglalkozik. A tanulmány tartalmazza a legfontosabb kapcsolódó fogalmak meghatározását, rövid áttekintést nyújt a támogatás alapvető típusairól, majd ezt követően sor kerül a nemzetközi szakirodalom alapján – a jelenlegi hazai gyakorlattól … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.3

Szücs Marianna : Az ADHD-val diagnosztizált felnőttek legfontosabbnak tartott pozitív értékei, attitűdjei önreprezentációik alapján

A tanulmány célja A felnőttkori ADHD hatása az érintettek életére és társadalmi integrációjára című kutatás egyik részterületének bemutatása. Az emberi jogi modell szemléletének, valamint a fogyatékosságtudomány egyik fő elvének megfelelően az érintettek gondolatainak és tapasztalatainak egy részét tárja fel a szerző. Az írás arra fókuszál, hogy mit gondolnak a vizsgálatban résztvevő személyek a saját különbözőségükről, … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.4

Sándor Anikó, Horváthné Somogyi Ildikó, Iván Zoltán, Kalányos György : A támogatott lakhatás jellemzői egy participatív kutatás tükrében

Tanulmányunk egy olyan, fogyatékos és nemfogyatékos személyek együttműködésében végzett participatív kutatás, amely a fogyatékosságtudomány elméleti kontextusában, az intézményi férőhely kiváltás folyamatához és a támogatott lakhatási szolgáltatások létrejöttéhez kötődik. A kutatás vizsgálja, hogyan élik meg az értelmi sérült személyek és támogatóik a kiváltás folyamatát és a támogatott lakhatást mint új szolgáltatási formát. A fókuszcsoportos interjúk tapasztalatait … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.5

Oravecz Lizanka : Tetovált lány

Részlet a tanulmányból: „Sok mindenről leesett a bűntudat, amióta tudom, hogy autista vagyok. Látom magam az iskola hátsó kapujánál Szentendrén, kisiskolásként, ahogy nem merek elindulni a buszmegállóhoz. Nekem ugyanis a nagyanyám mindig azt sulykolta, hogy ne álljak szóba idegennel. Ez nagyon erősen belém vésődött. Az iskolának két bejárata volt, nekünk, gyerekeknek csak az elsőt lehetett … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.7

Surányi Csenge : A diagnózis ugyanaz, de a nehézségek egyéniek

Részlet a tanulmányból: „Surányi Csenge vagyok és ADHD-s. Természetesen érdekel minden cikk, felfedezés, teória, kutatás és műalkotás, mely a kondíciómhoz – nevezzük így, a betegség vagy fogyatékosság szavak szerintem nem találóak erre az állapotra – köthető. Egy egyetemi tanárom ajánlotta Marko Ferek Hiperaktív álmodozók című könyvét. Ferek a könyvében saját életútját írja le. Hatalmas képzelőerővel … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.8

Zagyi Emese, Csángó Dániel : A szexuális asszisztencia fogalma és jelensége

A tanulmány fő motivációját a szexuális asszisztencia hazai gyakorlatának hiánya adja, mely arra ösztönzött minket, hogy megvizsgáljuk és bemutassuk a különböző fogalmakat és gyakorlatokat. A tanulmány célja ezért a szexuális asszisztencia és a hozzá kapcsolható fogalmak (facilitated sex, Surrogate Partner Therapy és a magyarban használatos szociális szexmunka) feltárása és értelmezése az elérhető szakirodalmak alapján. Továbbá … Olvass tovább

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.9

Sándor Anikó : „A különleges benne számomra az, hogy mennyi minden van amögött, hogy ő velünk van” – Az „Oldenburgi Baba” élete és halála

Részlet a tanulmányból: „Preambulum. 2006-ban Zászkaliczky Pétertől hallottam először Tim történetéről. A Gyógypedagógiai preambulum című, elsőéves gyógypedagógus hallgatók számára kötelező előadáson döbbentem rá arra, hogy a fogyatékossággal élő személyeket érő elnyomás és diszkrimináció nem a megszületéssel, hanem annál sokkal korábban kezdődik. Ez a gondolat jelentős hatással volt később az elméleti és gyakorlati szakmai munkámra egyaránt.”

DOI: 10.31287/FT.hu.2019.1.10