Horváth Zsuzsanna : Body-mind and movement – in the light of a method

The aim of this study is to present a national dance-movement therapy method through its modalities and related basic terminology (body, movement, intersubjectivity). Psychodynamic dance and movement therapy is a body-experience based, non-verbal, primarily group therapy method, in which the dynamic correlations of individual and group-related patterns are both present. In the study our aim... Read more
DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.1

Mikola Orsolya Irén : Garden path or the true path?

Cases and thoughts based on the UN Convention on the Rights of Persons with Dis- abilities about the interpretation of the concept of reasonable accommodation. Reasonable accommodation was defined in the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities for the international level. Through its concept, people with dis- abilities can take part in... Read more
DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.2

Loványi Eszter : Connecting the worlds of silence and sound?

A paradigm shift in the social integration of hearing impaired people taking advantage of service dogs. Following a short insight into the general psycho social situation of hearing impaired people, the article introduces new social attitude shaping tools, based upon our research results and experiences: 1. awareness-raising programs involving service dogs held in kindergartens, schools... Read more
DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.3

Tóth Károly : How can I become an actor on stage?

This paper deals with questions concerning the status of disabled performers and their social judgment. The paper briefly discusses the relevant clause of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. We present companies and associations with some of the disabled performers. The study analyzes Jerome Bel’s performance in Hungary through a double,... Read more
DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.4

Antal Zsuzsanna : Yet whose life is it?

Részlet a tanulmányból: “Az 1980-as évek elején, közel 40 évvel ezelőtt láttam egy emlékezetes darabot a Madách Színházban, Bryan Clark: Mégis, kinek az élete? címmel. Szerencsésen hozzájutottam két maradék jegyhez az akkor még kiválóan működő, szocreál, vállalati közönségszervezőtől. Azzal a meggyőződéssel vettem meg a jegyeket, hogy amiben Huszti Péter játszik a Madách Színházban, az csak … Read more

DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.5

Faragó Anna : You knew

Részlet a tanulmányból: “Háromévente nem bírom tovább. Az első év kezelhetetlen felizzásokkal, szerelmes dalok hallgatásával telik. A második év közepe tájára közömbös leszek, gúnyosan nézek a szerelmespárokra. Győzködöm magam, hogy a magány a szabadság legfelsőbb foka.”

DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.6

Futár András : I poem (2018)

Részlet a tanulmányból: “Futár András vagyok Solymárról, magamról egy kicsit beszélnék most, sok oldalú vagyok, szeretek énekelni, zenélni, színészkedni, fontos nekem az ölelés, az arc puszi és a homlokpuszi.”

DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.7

Lányiné Engelmayer Ágnes : From Equal Opportunity to Taygetus

Részlet a tanulmányból: “2002-ben szintén egy könyv ismertetésére kértek fel, amelynek a címe a jelen könyv címének tükörképe volt: A Taigetosztól az esélyegyenlőségig, Kálmán Zsófia és Könczei György tollából. Ma, kereken 15 év múlva a fordított cím egyértelműen utal az akkori könyvre és mondanivalójára, de mit is jelenthet ez a megfordítás? Talán azt, hogy bár … Read more

DOI: 10.31287/FT.hu.2018.2.11