Német Beáta:

Hatékonyabban támogatja-e a könnyen érthető üzenet az értelmileg akadályozott tanuló főzési folyamatát a sztenderd üzenetnél?


2021/1 | #érthetőség #felső tagozat #kerettanterv #könnyen érthető kommunikáció #kutatási eredmények #zacskós leves készítése | DOI: 10.31287/FT.hu.2021.1.5

Magyarországon az értelmileg akadályozott tanulók általános iskolájában, a 6. osztályban kötelezően oktatandó ismeretkör a zacskós leves készítése. Felvetődik a kérdés, vajon képesek-e a 6. osztályos tanulók a zacskós levest a tasakon olvasható leírás alapján elkészíteni? Vajon segítséget jelent-e nekik a tanulási folyamatban, ha a zacskós leves elkészítésének folyamatát könnyen olvasható és érthető formában is rendelkezésre bocsátjuk? Az empirikus kutatást – az érintett tanulók és szüleik írásos beleegyezésével – egy dél-alföldi szegregált iskolában végeztük el. A kutatásba 8 értelmileg akadályozott tanulót vontunk be. A zacskós levest 4 fő először a tasakon olvasható leírás, majd egy hónappal később a tanulmány szerzője által készített könnyen olvasható és érthető leírás alapján készítette el. 4 fő fordított sorrendben dolgozott. A könnyen érthető szöveges-fényképes és csak fényképes, 30 lépésből álló folyamatot bemutató recepthez a valós helyszínen készültek a fényképek. A főzési folyamat eredményességét nyilvánvalóan nem csak a recept érthetősége befolyásolja. Annak érdekében, hogy más tényezőket jó eséllyel kizárjunk, közel azonos jellemzőkkel bíró tanulókat választottunk ki. Figyelembe vettük a tanulók nyelvi kompetenciájának szintjét (tud-e olvasni), a zacskós leves készítésével kapcsolatos előzetes ismereteiket (P-A-C teszt, gyógypedagógusi interjúk, személyes megfigyelés). A teljes főzési folyamatról videofelvétel készült. A videofelvételeket elemezve látjuk, hogy a zacskós levest a kutatásban részt vevő tanulók a tasakon lévő recept alapján, további segítség nélkül nem tudják elkészíteni. Ugyanakkor a második főzés attól függetlenül sikeresebb, hogy az első főzést a tasakon lévő vagy a könnyen olvasható és érthető recept alapján teljesítették a tanulók. A gyakorlásnak, az ismétlésnek tehát nagyobb szerepe lehet, mint magának az érthetőségnek. Ugyanakkor a könnyen olvasható és érthető recept alkalmazása egyrészt láthatóan nagyobb siker- élményt biztosít, másrészt hatékonyabban segíti elő a tanulási folyamatot a sok nehézséget és kudarcélményt okozó tasakon lévő recept alkalmazásával szemben.